maanantai 24. marraskuuta 2014

Käsivaihteistojen ja voimansiirtojärjestelmien perusteet

Etuveto vaatii hyvin tilaa. Etuvetosilla autoilla on taipumus aliohjautua kaarreajossa.

Takavedossa vetopyörästö ja tasauspyörästö muodostavat yhden toimintakikinaisuuden vetoakselien kanssa. Takavetosilla autoilla on taipumus yliohjautua kaarteessa.

Nelipyörävetojärjestelmä perustuu takapyörävetojärjestelmään, johon on lisätty vaihteiston ja nivelakselin välille kytketty jakovaihteisto.

Poikittain asennettu moottori:
1.moottori
2.kytkin
3.vetoakselit
4.vetopyörästö
5vaihteisto
Pitkittäin asennettu moottori
1.moottori
2.vetoakselit
3.vetoakselit
4.vaihteisto
5.vetopyörästö
Etumoottori
1.moottori
2.kytkin
3.vaihteisto
4.nivelakseli
5.takavetopyörästö
6.vetoakselit

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti